Morgan Isaksen
Gründer av Imagine Interiørfotografi
Han har jobbet som Interiørfotograf i over 20 år og har i en årrekke drevet fotobedriften StormCam som kan skilte med kunder i både inn- og utland. Han har også arrangert kurs og workshops innen interiørfotografi. Morgan har tilholdssted både i Norge og i Sverige.
Det er 20 år siden du begynte å fotografere interiørbilder. Hvordan har interiørfotografi utviklet seg med årene?
Det har vært en helt hinsides utvikling der bildene har fått en betydelig viktigere rolle i selve markedsføringen av boliger. Dette skyldes i stor grad den enorme påvirkningskraften som sosiale medier har fått. I flere år har både bloggere, influencere og instragrammere fått tusentalls med tilhengere og en viktig del av dette er jo bildene. Det har bidratt til at publikum blir mer bevisst på bruken av bilder og den generelle bildekvaliteten. Men ser vi tilbake 20 år i tid så var dette oppstarten til en del mediebyrå som fokuserte kun på boligfotografering og masseproduksjon.
I dag er det mange i bransjen og konkurransen er knallhard. Fotobyråene prioriterer kvantitet i stedet for kvalitet som aldri før. Kun et fåtall av fotografene som jobber for disse fotobyråene er fagutdannet. De fleste er fotointeresserte utstyrsfriker som mener at systemkamera med store vidvinkler er heftige saker. Dette vises tydelig når man ser på de ulike boligannonsene. I grunnen svært merkelig at man ikke har kvalitet i høysetet med tanke på at man markedsfører boliger til mange millioner kroner.
Hva betyr bildekvalitet for deg?
Når jeg startet som interiørfotograf var det med en bevisst tanke om å sette en ny standard hva angår bildekvalitet i eiendomsbransjen. Ettersom årene gikk var lærekurven svært bratt. Til slutt utviklet jeg et eget system / workflow hvordan et interiørbilde burde komponeres, lyssettes og etterbehandles for at det skulle fremstå så ekte og vakkert som mulig. Jeg ønsket at bildene mine skulle fremstå virkelighetsnært og ærlig uten bruk av enorme vidvinkler og kunstig belysning av rommene. Samtidig var det avgjørende å fange den stemningen og atmosfæren som eierne av boligene hadde skapt i sitt hjem. Jeg ville skape en nysgjerrighet og motivasjon til nye kjøpere og dermed øke interessen i boligmarkedet. Men dette har sin pris. Kvalitet tar tid. Men samtidig, vi er interiørfotografer og vår jobb er å markedsføre boliger til flere millioner kroner og da MÅ det være kvalitet. Snarveier med bruk av store vidvinkler for å få rommene til å fremstå størst mulig er ikke vår greie. Nærbilder av epler og oppvaskkoster er heller ikke noe som vi ser på som hensiktsmessig. Vi fotograferer alltid med stativ slik at vi får et stabilt utgangspunkt for å bygge opp scenene. Knipsning fra hofta får andre ta seg av, humrer Isaksen.
Kan du beskrive litt om hvordan du jobber når du kommer til en bolig?
Før vi avtaler tidspunkt for fotograferingen har jeg en lengre telefonsamtale med kunden. Ofte ber jeg om å få tilsendt bilder på mobilen så man kan danne seg et lite inntrykk av hvordan de viktigste rommene fremstår. Basert på dette gir jeg en del råd om de tiltakene de bør gjøre før fotoopptaket kan starte. Det kan være vegger som bør males, lamper som bør monteres eller møbler som bør flyttes. Som regel er det små detaljer og enkel gjøremål som kan få stor betydning for selve boligsalget. Når man ankommer boligen, går jeg først igjennom hele eiendommen for å danne meg et inntrykk, fange stemninga og danne meg et bilde av hva som er essensen i boligen. Så må man skille ut og «se» de unike vinklene som gjør at bildet blir komplett. Man tar hensyn til stil, lys, linjer og romløsning når man setter opp en komposisjon. Og det er de små detaljene som er avgjørende for at det blir vellykket. Som regel havner man på 25-35 bilder per bolig. Etter at bildene er tatt er det tid for den avgjørende og viktige bildebehandlingen. Samtlige av våre bilder blir behandlet hos spesialiserte bilde-editorer som holder til i Canada. De er genuint opptatt av den metodikken som vi sammen har utviklet. Dette har resultert i den bildekvaliteten som vi har levert i mange år og som vi er mektig stolte av.
Men hvorfor har du nå startet Imagine?
Jeg har vel aldri vært redd for å gå nye veier. Det vi gjør nå er en helt ny og utråkket sti. Vi skal la private boligeiere få bestille våre tjenester FØR de kontakter eiendomsmegleren som de ønsker å bruke – om de i det hele tatt skal bruke en. Kunden kan så ta med seg bildene til hvilken megler som helst.
Og hva er fordelen med det?
Vel, det som er vanlig i dag er at en boligeier som skal selge sin bolig går til en eiendomsmegler – eiendomsmegleren kontakter så sin egen ufaglærte fotograf som fotograferer boligen kjapt og enkelt. Dette foregår uten at du som boligeier egentlig har så mye kontroll eller påvirkningskraft. Det skal vaskes, ryddes og tømmes i et «hattefokk» og det hele blir preget av hastverk, høyt stress og tilfeldigheter – fordi det skal passe inn mot meglers tidsplan og omsetning. Men med tanke på den enorme verdien boligene representerer, må man spørre seg om det virkelig er slik det bør gjøres?
Blir derimot vi kontaktet FØR man snakker med megler så blir bildet et helt annet. Sammen går vi igjennom boligen i fred og ro og lager en plan for fotografering samt bestemmer hvordan og når det hele skal finne sted, ut i fra kunden eget tidsperspektiv, vær, årstid osv. Når bildene er tatt, tar kunden bildene med til hvilken megler som helst megler. Dermed har kunden fått en helt annet utgangspunkt og bedre kontroll på profileringen av hjemmet som skal selges. Det blir også billigere ettersom man slipper det vanlige påslaget som meglerkontorene har på fototjenestene. Men det viktigste av alt – de får de råeste bildene av boligen sin og dermed det aller beste utgangspunktet for markedsføringen av sitt genuine hjem.
Kan du til slutt si noe om prosessen etter at bildene er levert?
Vi leverer alltid bildene digitalt. Da får kunden full frihet til å bruke bildene i hvilken som helst kommunikasjonskanal. De velger selv helt fritt hvilken megler de ønsker å bruke, og man videresender bare bildene fra oss til det valgte meglerhuset – og det er det hele. Skulle uhellet være ute så lagrer vi bildene i 12 måneder etter at de er levert, så kunden har en back-up i lang tid.
